άλλαξε κανάλι

Διαβάζω μια ιστορία του David Sedaris από την παιδική του ηλικία, για το πόσο περίεργη του είχε φανεί μια οικογένεια που δεν έβλεπε τηλεόραση. Η έκφραση που τον σκανδάλισε “he doesn’t believe in television” για τον πατέρα και το γεγονός ότι υπήρχε ένα ολόκληρο σπιτικό στην πόλη του που έπρεπε να μιλούν μεταξύ τους κατά την διάρκεια του δείπνου, τον έκαναν να τους παρακολουθεί τα βράδια κρυφοκοιτάζοντας από το παράθυρο. Φαντάζομαι στην Αμερική του ’60, η οικογένεια που δεν είχε τηλεόραση ξεπερνούσε κάθε όριο χιπισμού και έφτανε στην ακρότητα των Amish (τους βλέπω τους αγαπούληδες στο farmers market, με τα καπέλα τους και τα μακριά φορέματα και τις ποδιές τους να πουλάνε τα μεγαλωμένα με αγάπη λαχανικά τους και πολύ μου φτιάχνουν την διάθεση).

Κάπως έτσι έχει φανεί στους γονείς μου η απόφασή μας να ζήσουμε χωρίς αυτοκίνητο, να αποφεύγουμε τα προϊόντα που έχουν φτιαχτεί κάτω από αμφίβολες συνθήκες και να μην ανοίγουμε την τηλεόρασή μας, παρά μόνο για να δούμε DVD. Αυτό το τελευταίο ήταν το μόνο που δεν κάναμε συνειδητά, απλώς προέκυψε.

Τώρα εσύ που με ξέρεις από παλιά και θυμάσαι πως στο φοιτητικό σπίτι μου υπήρχε μια τηλεόραση να παίζει στο βάθος ακόμα και όταν έφευγα από το σπίτι, θα απορήσεις και με το δίκιο σου. Αλλά, έτσι είναι ο έρωτας φίλη, δεν χρειάζεσαι πια τις διαφημίσεις του MAD να σου κρατούν παρέα στο μοναχικό, άδειο σπίτι σου, έχεις Αυτόν. Άντε καλά, για να είμαι ειλικρινής, η τηλεόραση είχε κλείσει νωρίτερα, στο LA, όταν μετακομίσαμε με την Sol στο δεύτερο σπίτι μας και βαριόμασταν να κουβαλήσουμε την τερατώδη συσκευή στα σκαλιά και την αφήσαμε για πάντα στο γκαράζ.

Κι εδώ έρχεται η συγκλονιστική αποκάλυψη: Αφού περάσεις λίγους μήνες χωρίς να δεις καθόλου τηλεόραση, μόλις την ανοίξεις και πάλι, έτσι για να δεις τι παίζει βρε παιδί μου στην Ελλάδα, τι έχασες όσο έλειπες, σε χτυπάει αμέσως σαν σφαλιάρα το πόσο άσχημοι, κακοβαμένοι, φωνακλάδες και γελοίοι είναι όλοι στις εκπομπές (εκτός από τις φίλες μας, εντάξει;). Δεν αναγνωρίζεις τις καινούργιες σαπουνόπερες, την καινούργια φουρνιά ξανθών παρουσιαστριών, μπερδεύεσαι, νευριάζεις και την κλείνεις αμέσως μετά το πρώτο ζάπινγκ. Και δεν την ξανανοίγεις ποτέ.

Έτσι την πάτησα κι εγώ. Ξέχασα κλειστή την συσκευή το 2006 και μετά ποτέ δεν κατάφερα να την ξανανοίξω και να το διασκεδάσω. Σαν να έπεσα από ένα τρένο που έτρεχε πολύ γρήγορα και να μην μπορώ να το προλάβω για να επιβιβαστώ και πάλι.

Τώρα εσύ πάλι θα ρωτήσεις, γιατί ήθελα να επιβιβαστώ; Να σου πω γιατί. Γιατί, στην Ελλάδα όταν δεν βλέπεις τηλεόραση, δεν πιάνεις κανένα αστείο που περιλαμβάνει ατάκα από διαφήμιση ή από το χθεσινοβραδινό σόου που ΟΛΟΙ σου οι φίλοι είδαν, εκτός από σένα. Γιατί όταν η κολλητή σου μιμείται έναν χαρακτήρα από σειρά, εσύ μένεις να την κοιτάς με απορία. Γιατί τα Ελληνικά κουτσομπολίστικα περιοδικά γίνονται πια άγνωστο κείμενο και χρειάζεσαι μεταφραστή για να παρακολουθήσεις τα διάφορα δράματα. Γιατί στο μίτινγκ του περιοδικού που δουλεύεις δεν έχεις ποτέ άποψη για τις ηθοποιούς που προτείνουν για συνέντευξη (εκτός αν κάνουν και θέατρο, οπότε θα πεταχτείς ακόμα και αν δεν σε ρωτήσει κανείς, μόνο και μόνο από την χαρά σου που αναγνώρισες ένα όνομα). Γιατί τέλος πάντων, τι σόι περιοδικατζού είσαι αν δεν έχεις ιδέα ποια σαπουνόπερα κάνει την αναγνώστρια να δακρύζει κάθε Πέμπτη βράδυ;

Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο αδερφός μου που ζει εδώ και 10 χρόνια στο εξωτερικό, ερχόταν κάθε καλοκαίρι στην Ελλάδα και έπαιζε στα δάχτυλα μέχρι και τα χασμουρητά της Σαρδέλας (για να μου εξηγήσει δε ποια είναι αυτή η Σαρδέλα, χρειάστηκε να ανατρέξει στο ΑΜΑΝ Τα Καθάρματα).

Η μόνη μου διέξοδος ήταν το Hollywood. Ααααα, μπορεί να μην αναγνωρίζω καμία ξανθιά πια στα πρωινάδικα, αλλά τους celebrities (τους πραγματικούς καλέ) και όλες τις αμερικάνικες σειρές, τις παίζω στα δάχτυλα. Μόνο που κανείς δεν δακρύζει από την χαρά του για τα δικά μου trivia περί των προβλημάτων της Λίντσεϊ και τα συννεφάκια στον ονερικό γάμο Ντέμι-Άστον ή για την επόμενη σεζόν του Modern Family.

Στην ιστορία του Sedaris, το πρόβλημα με την οικογένεια χωρίς tv ήταν ότι χωρίς τις χρήσιμες πληροφορίες των εκπομπών και των σήριαλ, δεν ήξεραν πώς έπρεπε να συμπεριφερθούν, πώς έπρεπε να ντυθούν, τι ώρα έπρεπε να φάνε δείπνο (όταν άρχιζε το σόου) και τέλος πάντων τι περίμεναν οι γείτονές τους από εκείνους.Τα παιδιά ήταν outsiders στο σχολείο και οι στολές τους στο Halloween κακόμοιρες και χειροποιήτες, καθόλου λαμπερές με τον υπέροχα πλαστικό τρόπο της μαζικής παραγωγής.

Μισό αιώνα μετά, το χειροποίητο είναι και πάλι cool στην Αμερική, ενώ όποιος πει την έκφραση “I don’t believe in tv” το πιο πιθανό είναι πως θα κερδίσει 1000 followers στο τουίτερ μέσα στην επόμενη ώρα. Εδώ δεν είμαστε γραφικοί που φτιάξαμε ένα σπίτι χωρίς συσκευή τηλεόρασης, αλλά σχεδόν mainstream. Αν κάνεις μια βόλτα στο Ann Arbor το βράδυ, δεν θα δεις το μπλε φως της οθόνης να τρεμοπαίζει σε παράθυρα και ταβάνια, αλλά σιλουέτες να μιλάνε και να διαβάζουν. Γι’ αυτό αναρωτιέμαι, τι κάνουν οι νέοι γραφικοί, αυτοί που σε 50 χρονια θα δικαιωθούν για τις επιλογές τους;

Είμαι πολύ περίεργη να διαβάσω τις ιστορίες που θα γράψει μια μέρα ένας μικρός αστείος κατάσκοπος που τώρα κρυφοκοιτάει μέσα από τα παράθυρα των γειτόνων του.

13 Comments

Filed under American woman?, Reading

13 responses to “άλλαξε κανάλι

  1. Τι να σου βρε κορίτσι μου, τελείωσε το βιβλίο και έλα να τα συζητήσουμε πάλι. Ήταν μια γενικά *ιδιαίτερη* οικογένεια και από τη γραφή του Σερντάρις περισσεύουν τα συμπλέγματα και λείπει η τρυφερότητα.

    • ρε, τον αγαπώ πραγματικά. Ξέρω ότι είναι πολύ περίεργος ο τρόπος του, αλλά με κάνει και γελάω δυνατά. Όλα τα βιβλία του. Ίσως επειδή έχω γενικά αδυναμία στα freaks και τα geeks. Όταν δε, έχει και ιστορία στον New Yorker, γίνεται το αγαπημένο μου τεύχος.

      Ναι, σου λέω τον αγαπώ.

  2. Δεν έχω δει κανονικό πρόγραμμα στην τηλεόραση (το nova δεν μετράει) εδώ και ένα χρόνο περίπου, όχι από συνειδητή επιλογή αλλά απλά ξεχάστηκα με όλα τα τρεξίματα που έχω (δουλειά, μεταπτυχιακό…αυτά αρκούν). Αν τύχει να βρω ανοιχτή tv, αισθάνομαι σαν να έχω έρθει από άλλον πλανήτη- δεν καταλαβαίνω τίποτα από την “επικαιρότητα” του star κλπ…Μια γρήγορη συνδεση στο internet μου φτάνει για να ενημερωνομαι για όσα έχουν σημασία .
    Like, like, like:):):)

  3. το οτι εχεις δει amish απο τοσο κοντα ειναι στα ματια μου σαν να εχεις δει δεινοσαυρο!!
    Aυτο το βιβλιο το εχω και το γυροφερνω πολλα χρονια, το ειχα ξεκινησει κιολας καποτε αλλα δεν με τραβηξε πολυ. Nομιζω τωρα εχω εναν παραπανω λογο να του δωσω αλλη μια ευκαιρια!!!!

    • κι εμένα σαν δεινόσαυροι μου φαίνονται καμιά φορά. Αλλά είναι πολύ ενδιαφέρον να παρακολουθήσεις το interaction με τους διπλανούς τους στο farmers market, που έχεις την μοντέρνα ξανθιά με το iphone στο χέρι να σου λέει για ωμοφαγία και να κάνει αστεία με την Amish που φοράει το άσπρο σκουφάκι της και γελάει πίσω από το χέρι της ευγενικά.

      ελπίζω να έχεις την αγγλική έκδοση γιατί νομίζω ότι οι μεταφράσεις του δεν ήταν και πολύ καλές.

  4. chrisa

    έχεις απόλυτο δίκιο!το ξεφτιλίκι της ελληνικής τηλεόρασης έχει ξεπεράσει πλέον κάθε όριο..πόσες εκπομπές χωρίς ουσία και υποβάθμισης της νοημοσύνης σου να αντέξεις πια??αλλά απο την άλλη(παντού και πάντα υπάρχει ενα αλλά)σ’αυτή τη δύσκολη οικονομική κατάσταση που ζούμε οπου πλέον και το ποτό και ο καφές τείνουν να γίνουν είδη πολυτέλειας(και όχι δεν είμαι καθόλου υπερβολική)πόσο εύκολο είναι να αποκλείσεις απο τη ζωή σου ένα απο τα ελάχιστα πλέον πράγματα που είναι for free??το επόμενο στάδιο μετά είναι ο ψυχανάλυτης..που κοίτα να δείς σύμπτωση..you can’t afford it!!!πιστεύω οτι μιλάω εκ μέρους πολλών ελλήνων πλέον,κυρίως νέων(γιατι πως να το κάνουμε η γριά το θέλει το kismet της..)όταν λέω οτι η ελληνική τηλεόραση πλέον δεν αποτελεί συνειδητή επιλογή,αλλά αναγκαστική επιλογή για ένα χαλαρό,καθημερινό και πάνω απ’ όλα ΑΝΕΞΟΔΟ βράδυ..!!!!

    • προσπαθώ να βρω κι εγώ ένα “αλλά”, να σου προτείνω άλλους ανέξοδους τρόπους να περάσεις το βράδυ, αλλά ειλικρινά κανένας δεν είναι τόσο εύκολος όσο η τιβί. έχεις απόλυτο δίκιο.

      Ωστόσο νομίζω ότι αξίζει την προσπάθεια να οργανώσεις κάτι άλλο, ακόμα και μαγείρεμα στο σπίτι με φίλους ή ανταλλαγή βιβλίων (Θεέ μου ακούγομαι σαν αυτά τα άρθρα που ξέρουμε ότι ποτέ δεν θα εφαρμοστούν στην πραγματική ζωή).

      πρέπει να ξεκινήσουμε ένα κλαμπ για ιδέες, χωρίς όμως την μιζέρια του δωρεάν.

  5. Ελένη

    Πόσο μ’ αρέσει να λαμβάνω mail με την καινούρια σου ανάρτηση!

    Λοιπόν, στο θέμα μας. Έχω κι εγώ μια τηλεόραση κάπου σε μια γωνιά του σπιτιού μου. Την τελευταία φορά που την άνοιξα (πέρσι?) η εικόνα της ήταν κάπως πράσινη, ίσως να μη δουλεύει πια. Ευτυχώς υπάρχει το ίντερνετ και μπορούμε να βλέπουμε μόνο ό,τι θέλουμε, όταν το θέλουμε.Είναι βέβαια λίγο εκνευριστικό που δεν πιάνεις τα αστεία και τις καινούριες ατάκες των τηλεορασάκηδων και που δεν μπορείς να πεις τα δικά σου από τις αμερικάνικες σειρές που κατεβάζεις (ειδικά από το curb your enthusiasm) αλλά δεν πειράζει, θα επιβιώσουμε παρόλα τα προβλήματα επικοινωνίας!

    Επειδή θέλω να είμαι δίκαιη οφείλω να ομολογήσω ότι είδα online το πρώτο επεισόδιο από Το Νησί (μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου της Βικτόρια Χίσλοπ) και μου άρεσε. Χάρηκα που επιτέλους δείχνει κάτι διαφορετικό και προσεγμένο η τηλεόραση και ακόμα περισσότερο επειδή αρέσει σε όλους, ακόμα και σε εκείνους που τη βρίσκουν με ξανθιές παρουσιάστριες.

    Σε αφήνω τώρα, πάω να βάλω να κατεβαίνει η δεύτερη σεζόν του Modern Family (θενξ που μου το θύμισες!) και να ψάξω για κανένα μοναδικό, χειροποίητο αξεσουάρ στο etsy.com!
    😀

    • Και μένα πόσο μ΄αρέσει να λαμβάνω τέτοια τέλεια comments!

      Και πόοοοοοσο αγαπώ Modern Family, πόσο!!

      Πάω να δω κανά επεισόδιο.

      ΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧ

  6. Ελένη

    Είδα αυτό το σύνθημα πριν λίγο και θυμήθηκα το ποστ σου😀

  7. aaaa, teleiooooo!

    vevaia, twra to epomeno vima einai na periorisw kai ton xrono pou xazeyw sto macbook.

    les ta laptops na einai i nea tileorasi?

  8. sigoura🙂

    perhfanevomai oti epiviwnw edw kai mhnes xwris thleorash, alla den lew poso xrono xodevw mprosta sto macbook diavazontas eidhseis, xazevontas to e! h vlepontas tainies kai seires…fovamai oti xwris laptop kai grhgorh syndesh pleon den mporw na epiviwsw – idia katantia den einai telika???

Leave a Reply

